Forms of attention: sensi coscienza conoscenza in The Portrait of a
Lady
Riprendendo idee formulate da Robert Klein nel volume La
forma e l’intellegibile (Form and Meaning), questa comunicazione
analizza il modo in cui in The Portrait of a Lady (1881) Henry James
drammatizza il ruolo dell’emozione, intesa come nodo di raccordo
tra sensi, cognizione e conoscenza, sia nella crescita della protagonista
sia nel processo creativo dell’autore, da lui stesso delineato nella
sua Prefazione del 1910. In linea con le convenzioni del romanzo di
formazione, la maturazione di Isabel Archer avviene attraverso una
progressiva conoscenza di sé e del mondo, mediata dal “sesto senso”
dell’immaginazione in quanto facoltà intermedia tra i cinque sensi
tradizionali e la mente. In sintonia col pragmatismo del fratello William,
Henry James delinea una concezione della verità in divenire,
nel quadro di una forma insieme etica ed estetica.
Drawing upon some of the ideas put forward by Robert Klein in
his book Form and Meaning, this paper analyses the ways in which
Henry James’ The Portrait of a Lady (1881) dramatizes the role
played by emotion – seen as a convergence node joining the senses,
cognition and knowledge – both in the protagonist’s path of personal
development and in the author’s creative process (a process outlined
by James himself in his 1910 Preface). In accordance with the
conventions of the bildungsroman, Isabel Archer reaches emotional
maturity through a progressive attainment of knowledge – of the self
and of the world – mediated, however, by the ‘sixth sense’ of the
imagination as a transitional faculty, halfway between the traditional
five senses and the mind. In tune with his brother William, Henry
James delineates a view of truth in continuous evolution, within the
framework of a simultaneously ethical and aesthetic form.