Forms of attention: sensi coscienza conoscenza in The Portrait of a Lady

Autore: Rosy Colombo
In: Critica del testo. XIII/3, 2010
doi:10.1400/160077
Acquista PDF Acquista PDF Acquista PDF
Abstract

Forms of attention: sensi coscienza conoscenza in The Portrait of a Lady
Riprendendo idee formulate da Robert Klein nel volume La forma e l’intellegibile (Form and Meaning), questa comunicazione analizza il modo in cui in The Portrait of a Lady (1881) Henry James drammatizza il ruolo dell’emozione, intesa come nodo di raccordo tra sensi, cognizione e conoscenza, sia nella crescita della protagonista sia nel processo creativo dell’autore, da lui stesso delineato nella sua Prefazione del 1910. In linea con le convenzioni del romanzo di formazione, la maturazione di Isabel Archer avviene attraverso una progressiva conoscenza di sé e del mondo, mediata dal “sesto senso” dell’immaginazione in quanto facoltà intermedia tra i cinque sensi tradizionali e la mente. In sintonia col pragmatismo del fratello William, Henry James delinea una concezione della verità in divenire, nel quadro di una forma insieme etica ed estetica.

Drawing upon some of the ideas put forward by Robert Klein in his book Form and Meaning, this paper analyses the ways in which Henry James’ The Portrait of a Lady (1881) dramatizes the role played by emotion – seen as a convergence node joining the senses, cognition and knowledge – both in the protagonist’s path of personal development and in the author’s creative process (a process outlined by James himself in his 1910 Preface). In accordance with the conventions of the bildungsroman, Isabel Archer reaches emotional maturity through a progressive attainment of knowledge – of the self and of the world – mediated, however, by the ‘sixth sense’ of the imagination as a transitional faculty, halfway between the traditional five senses and the mind. In tune with his brother William, Henry James delineates a view of truth in continuous evolution, within the framework of a simultaneously ethical and aesthetic form.