The theatrical impact of St Francis Xavier’s canonization: Pietro Della Valle’s account of the 1624 Jesuit festivities in Goa

Autore: Margaret A. Katritzky
In: Ludica. Annali di storia e civiltà del gioco. 19-20, 2013-2014
Acquista PDF Acquista PDF Acquista PDF
Abstract

The theatrical impact of St Francis Xavier’s canonization: Pietro Della Valle’s account of the 1624 Jesuit festivities in Goa

In Rome, on 12th March 1622, Pope Gregory XV canonized an Italian churchman and four Spaniards. The cultural impact of this resounding public endorsement of Europe’s greatest imperial power by its most influential religious leader swiftly reverberated around every known continent in the Old and New World, inspiring religious, civic and private drama, festival and ceremony at every level. The numerous eye-witness accounts documenting its status as a watershed event in global performance history include the travel journal of the Italian aristocrat and musicologist Pietro Della Valle (1586-1652), who set sail from Venice in 1614, returning to Rome only in 1626. The fifty-four letters in which he describes his adventures in Asia, posthumously edited and published as his Viaggi, reflect an exceptionally informed and enquiring engagement with music, festival and the stage. Della Valle actively participated in Carnival festivities of 1624 during which the Jesuits of Goa celebrated the canonization of their missionary to India, St Francis Xavier. His descriptions represent our most valuable record of one of the most elaborate, substantial and culturally significant of the numerous festivals inspired by the 1622 multiple canonization.

L’impatto teatrale della canonizzazione di Francesco Saverio: il racconto di Pietro Della Valle sulle festività gesuitiche a Goa nel 1624

A Roma il 12 marzo 1622 papa Gregorio XV canonizzò un ecclesiastico italiano e quattro spagnoli. L’impatto culturale di questo pubblico riconoscimento della più importante potenza imperiale europea da parte dell’autorità religiosa più influente in Europa si sarebbe presto fatto sentire in tutti i continenti del Vecchio e del Nuovo mondo come fonte d’ispirazione per drammi, feste e cerimonie sia pubbliche che private. Tra le numerose testimonianze di tale fenomeno vi è il diario di viaggio del nobile musicologo italiano Pietro Della Valle (1586-1652) che nel 1614 s’imbarcò a Venezia per fare ritorno a Roma nel 1626. Nelle cinquantaquattro lettere con la descrizione delle sue avventure vissute in Asia, pubblicate postume come i suoi Viaggi, egli si distingue come informatissimo osservatore, proponendo profonde riflessioni sulla musica, sulle feste e sugli spettacoli. Della Valle partecipò alle feste di carnevale del 1624, durante le quali i gesuiti di Goa celebrarono la canonizzazione del loro missionario in India Francesco Saverio. La descrizione fornita dall’autore italiano costituisce la più importante fonte di una delle feste più significative tra quelle ispirate alla canonizzazione multipla del 1622.

L’impact théâtral de la canonisation de Saint François-Xavier: le récit de Pietro della Valle des fêtes jésuites de Goa

À Rome le 12 mars 1622, le Pape Grégoire XV canonisa un ecclésiastique italien et quatre espagnols. L’impact culturel de ce vibrant hommage du pouvoir spirituel au pouvoir temporel se répercuta rapidement sur tous les continents, inspirant festivals et cérémonies religieux, civils et privés. Les nombreux témoignages illustrant son influence majeure dans l’histoire de la représentation incluent le journal de voyage de l’aristocrate et musicologue italien Pietro della Valle (1586-1652), qui quitta Venise à la voile en 1614, rentrant à Rome en 1626. Les cinquante-quatre lettres dans lesquelles il décrit ses aventures en Asie, éditées de manière posthume comme ses Viaggi, reflètent un engagement exceptionnellement documenté sur la musique, le festival et la scène. Della Valle participa activement aux festivités du carnaval de 1624 durant lesquelles les Jésuites de Goa célébrèrent la canonisation de leur missionnaire en Inde, Saint François-Xavier. Ses descriptions en présentent notre témoignage le plus précis.